معاونت درمان

دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی جهرم

۱- آموزش کارکنان درآمد، منشی های بخش، پزشکان و پرستاران.

۲- اجرای برنامه های آموزشی مدون و مستمر به منظور توانمند سازی کارکنان، منجر به افزایش نقش و مشارکت آنان در کاهش کسور بیمه ای و در نتیجه باعث تعامل مثبت و سازنده با نمایندگان سازمانهای بیمه گر می شود، همچنین پویایی سازمان و کارکنان را به دنبال خواهد داشت.

۳- تشویق مالی کارکنان درآمد و منشی های بخش نسبت به کاهش کسور

۴- همکاری نمایندگان بیمه در اطلاع دادن کسور و علت آنها

۵- ارتباط موثر واحد درآمد با نمایندگان بیمه جهت توجیه آنها و همچنین اطلاع از دلایل کسور

۶- دقت و پیگیری واحد درآمد برای تکمیل صورتحساب تکمیل درست پرونده توسط هر یک از کارکنان بخشهای درمانی وپیشگیری از دوباره کاری

 مشکلات و مسایل موجود بین سازمانهای بیمه گر پایه و بیمارستان های دانشگاهی:

 

 بیمه های پایه اصلی کشور شامل بیمه  تامین اجتماعی، بیمه خدمات درمانی، بیمه های درمانی نیروهای مسلح و بیمه کمیته امداد امام خمینی هستند که زیر نظر وزارت رفاه و تامین اجتماعی فعالیت می کنند و هر کدام افراد و گروههایی از جامعه را تحت پوشش قرار دارند و دولت نیز سهمی متفاوت در تامین مالی هر یک دارد. هم اکنون تقریباً بیشتر بیمارستانها ی کشور با این بیمه های پایه طرف قرارداد هستندبیمارستان، بخشی از هزینه ای که را که برای درمان بیمار تقبل می کند از خود بیمار و مابقی را با ارسال صورتحساب از سازمان بیمه گر دریافت می کند و این سازمان ها مسئولیت پرداخت بخشی از هزینه های درمانی را به عهده دارند، هر چند پوشش ناکافی خدمات توسط

سازمانهای بیمه گر سبب شده بخش مهمی از هزینه های درمان توسط بیمار و از جیب پرداخت می شود. وجود یک ارتباط کارا و موثر می تواند هم برای بیمارستان، جهت جلوگیری از مشکل های مالی و هم برای سازمان های بیمه گر جهت استفاده موثر ازمنابع و دفاع از حقوق بیمه شدگان مفید باشد و این به کنترل هزینه های نظام سلامت نیز کمک می کند. ارتباط بین سازمانهای بیمه گر اصلی و بیمارستانها طی قراردادی الزامی بوجود می آید که امکان لغو در آن وجود ندارد در صورتیکه حق فسخ، از مهمترین چاره های قانونی است که طرفین را ملزم به رعایت مفاد قرارداد می کند، و در صورت نقض عهد از سوی یک طرف، طرف دیگر بتواند با بهره گیری از این وسیله از تحمل زیان بیشتر به خود جلوگیری نماید، طرف دیگر را به اجرای قرارداد وادار نماید یا به قراردادی که با توجه به تخلف طرف مقابل دیگر مطلوبیتی برای او ندارد  خاتمه بخشد. یک زمینه دیگر همکاری بین سازمانها ی بیمه گر و بیمارستانها جلوگیری از تخلفات بیمه شدگان است که این نیز غالباً مغفول می ماندتقلب بیماران مانند جعل نسخه پزشک، دفترچه بیمه و غیره، باعث هدر رفتن منابع نظام سلامت می شود که باید به آنها توجه بیشتری نمود. عدم پرداخت به موقع صورتحساب و فشار بر روی بیمارستان و بیمار، پایین بودن تعرفه ها و مشکل بالا رفتن آن، مشکل بیمارستان ها با نماینده ها، سلیقه ای بودن کار نمایندگان و غیر قابل حل بودن مشکل کسور، ناهماهنگی سازمانهای بیمه گر از مباحث قابل طرح می باشد.