اعتباربخشی( ACCREDITATION )
برنامه اعتبار بخشی تحولی عظیم در مدیریت خدمات سلامت کشور است که پیوند مدیریت ارشد با ارائه خدمات موثر پزشکی را فراهم می نماید و به عنوان یکی از معتبرترین مدل های ارزیابی مبتنی بر کیفیت و ایمنی با برخورداری از مقبولیت جهانی روزافزون در بخش سلامت هماهنگ با سایر اولویت های وزارت متبوع همچون حاکمیت بالینی ، ایمنی بیمار و منشور حقوق بیمار ، همگام با استانداردهای اعتباربخشی آموزشی و توجه به زیر ساخت های پژوهشی به ویژه در زمینه رعایت ایمنی و حقوق بیمار و ارتقای کیفیت خدمات راهی نو جهت کسب اطمینان از عملکرد مناسب سازمان های ارائه دهنده خدمات سلامت را فراسوی دست اندرکاران این حوزه قرار داده است .
طی سال های اخیر، متولیان نظام سلامت در کشورهای مختلف جهان به منظور افزایش کیفیت و ایمنی خدمات درمانی و مدیریتی بهینه آنها روش های متعددی را به کار گرفته اندکه در یک نگاه کلی می توان آنها را در دو گروه اصلی مورد بررسی قرار داد:
۱) مدل هایی که با ارزیابی خارج سازمانی مبتنی بر کیفیت، تعهد سازمان را به ارتقای کیفیت افزایش می دهند،
۲) شیوه هایی که به مدیریت کیفیت در سازمان کمک می کنند
در این میان، اعتباربخشی از گروه اول و حاکمیت بالینی از گروه دوم، از جایگاه ویژه ای در بخش سلامت برخوردار هستند؛ چرا که توسط صاحبنظران عرصه سلامت و بر اساس نیازهای خاص این بخش طراحی شده اند و از این رو به مقوله ایمنی و بیمار محوری در کنار ارتقای کیفیت خدمات توجه ویژه ای داشته و هر دو بر تعهد سازمان به اجرای استانداردهای عالی خدمت تاکید می نمایند
اعتباربخشی به منظور ایجاد اعتماد عمومی از وجود و اجرای فرایندهای مبتنی بر استاندارد و در نظر گرفته پیامدهای سلامت، به عنوان یک ابزار سیستماتیک و هدفمند، جهت تامین ایمنی بیمار، همراهان و کارکنان و بهبود مستمر کیفیت تمام خدمات قابل ارائه در بیمارستان، مدیران و رهبران نظام سلامت را در عمل به وظایف خطیر خود در حوزه مراقبتی یاری می نماید
با درک اهمیت اعتباربخشی بیمارستانی به این نکته مهم می رسیم که نخستین عامل مورد ارزیابی و موثر بر اعتباربخشی، بحث مدیریت و رهبری است. همین مساله اهمیت وجود مدیریت نوین در بیمارستان ها را می رساند
برای دستیابی به این هدف و استقرار نظام مدیریت علمی در بیمارستان ها باید نگاهی بلند مدت داشت و همین مساله نشان از ضرورت وجود مدیریت استراتژیک و متعاقب آن برنامه ریزی استراتژیک در بیمارستان ها دارد. چرا که یکی از دلایل ضعف سیستم مدیریت بیمارستانی در ایران داشتن نگاه سطحی و کوتاه مدت به مسائل بوده و همین فقدان دید بلند مدت و جامع باعث شکست در اجرای بسیاری از تئوری های مدیریتی شده است
مدیریت استراتژیک ، فرایند تصمیم گیری است که جهت های دراز مدت سازمان و همچنین اجرای آن تصمیمات را معین می سازد . مدیریت استراتژیک فرایندی است که به وسیله آن مدیران جهت دراز مدت فعالیت های سازمان را تعیین کرده ، اهداف عملیاتی ویژه ای را مشخص و استراتژی های نیل به این اهداف را با توجه به شرایط داخلی و خارجی طراحی و برنامه های عملی برای اجرای استراتژیها را انتخاب می کنند . مدیریت استراتژیک فرایندی پویا است زیرا هر بخش از این فرایند ، پرسشی اساسی را به دنبال خواهد داشت .
اعتبار بخشی دونوع است:
اعتبار بخشی ملی –کشوری است واجباری انجام میگیرد
— اعتباربخشی بین اللملی –داوطلبانه و اختیاری است
فوایداعتبار بخشی
— تغییر رفتار ایجاد می کند.۱
— تعهد رابه کیفیت بالا میبرد.۲
— ۳.ارتباطات را دربیمارستان تقویت میکند
مشارکت را تقویت میکند .۴
اهداف اعتباربخشی
جایگزینی مدل اعتباربخشی به جای ارزشیابی بیمارستانهای تک تخصصی
ارتقای مستمر کیفیت تمام خدمات قابل ارائه در بیمارستان
تضمین ایمنی گیرندگان و ارائه دهندگان خدمت
اجرای فرآیندهای درمانی مبتنی بر استاندارد و در نظر گرفتن پیامدهای سلامت
یاری رساندن به مدیران و رهبران بیمارستان در عمل به وظایف خطیر خود و در حوزه مراقبتی
ارائه الگوی نظارتی یکپارچه جهت اطمینان از ارائه خدمات مراقبتی کیفی ، ایمنی و مبتنی بر شواهد علمی روز
ایمنی و بیمار محوری در کنار ارتقای کیفیت خدمات
پیگیری مراتب اجرایی پیاده سازی استانداردهای اعتباربخشی در سطح بیمارستان
بازدید و پایش اقدامات انجام شده واحدهای بیمارستان از نظر مستندات اعتباربخشی